Ejendomsadministrator
Ejendomsadministrator - hvad er det?
Ejendomsadministratoren har ansvaret for driften af ejendomme. Kerneopgaver vil være opkrævninger, regnskab, budgetter og daglig kommunikation. Ejendomsadministratoren kan også rådgive bestyrelsen.
Der findes mange administrative opgaver i forbindelse med varetagelse af ejendomme. Her kan en administrator være til stor hjælp med sin ekspertise.
Hvad kan en ejendomsadministrator hjælpe med?
En administrator kan være til hjælp med mange ting, for eksempel:
- Udarbejdelse af lejekontrakter, her også fraflytning
- Opkrævning, bogføring og betaling af regninger
- Udarbejdelse af årsregnskaber og vand- og varmeregnskab
- Kommunikation med lejere, viceværter, kommune osv.
- Budgethåndtering
- Administration af forsikringsskader
- Deltagelse i generalforsamling
- Kontrol af lån og forsikringer
- Rådgivning
Alt efter hvad behovet er, kan en ejendomsadministrators opgaver variere. Dette vil ofte være nogle af de kerneopgaver, en ejendomsadministrator vil varetage.
Hvad er fordelen ved at ansætte en ejendomsadministrator?
Når du vælger at ansætte en ejendomsadministrator, giver det dig sikkerhed. Du har ansat en ekspert, som vil holde styr på alt det administrative, der kræver en del arbejde. Administratoren vil holde øje med frister og bevare det generelle overblik. Denne vil også holde sig løbende ajour med den gældende lovgivning på området.
Mange ejendomsadministratorer tilbyder pakkeløsninger, som du kan vælge ud fra, alt efter hvad ejendommens behov er. Når du har ansat en ejendomsadministrator, er det vigtigt, at du stadigvæk har adgang til regnskaber og vigtige dokumenter. Administratoren skal være medlem af Ejendomsforeningen Danmark. Denne forening sikrer, at administratoren lever op til krav om uddannelse, god skik og etiske normer.